Według Krajowej Izby Odwoławczej Zamawiający ma prawo do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzieleniu zamówienia publicznego. Zamawiający w tym przypadku ma prawo do unieważnienia wcześniejszej decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej, a także ponownego jej zbadania.
Wiodącą regułą w procedurze zamówień publicznych jest gwarancja zachowania w toku udzielenia zamówienia, zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Celem każdego postępowania prowadzonego w trybie ustawy jest zawarcie z wykonawcą wyłonionym w toku określonej procedury udzielenia zamówienia publicznego gdzie efektem końcowym powinno być zawarcie ważnej oraz niepodlegającej unieważnieniu umowy.
W rzeczywistości nierzadko mamy do czynienia z uchybieniami w toku postępowania, które w konsekwencji przerodzić mogą się w niepodlegające zaakceptowaniu wady umowy. Krajowa Izba Odwoławcza wskazała, iż w przypadku wykrycia przez zamawiającego błędu w toku wybierania oferty bądź innych czynności, na których ciąży wada polegająca na naruszeniu ustawy zamawiający uprawniony jest do samodzielnego unieważnienia podjętej decyzji z zakresu wyboru najkorzystniejszej oferty, oraz do ponownego badania ofert i wyboru nowej oferty.
Zaproponowane rozwiązanie z całą pewnością przyczyni się może do zwiększenia efektywności czynności podejmowanych w toku postępowania. Zamawiający w przypadku dostrzeżenia uchybienia już po podjęciu decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty wycofując się z dokonanego wcześniej wyboru nie będzie czekać na złożenie odwołania przez któregokolwiek z wykonawców. W ten sposób zamawiający ma możliwość wycofania się z pierwotnego wyboru, dokonując jego unieważnienia i dokonania wyboru w zgodzie z przepisami ustawy.
Powyższy wpis nie powinien być jednak traktowany, jako porada czy opinia prawna – ma on wyłącznie charakter informacyjny i jest jedynie wyrażeniem poglądów na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa oraz interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych.
0 Comments: