Kancelaria Finansowo - Księgowa

 

White list - elektroniczny wykaz podatników VAT


Już od 1 września bieżącego roku zacznie funkcjonować jeden elektroniczny wykaz podatników VAT tzw. biała lista podatników VAT (white list). Wykaz ten ma być prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej i znajdą się w niej podmioty zarejestrowane jako czynni lub zwolnieni podatnicy VAT oraz podmioty, w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT. Wykaz ten będzie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministra Finansów. Efektem white listy jest przede wszystkim stworzenie nowoczesnego, łatwo dostępnego, online  automatycznie rejestru, który umożliwia sprawdzenie, czy dany podmiot na chwilę przeprowadzanej transakcji jest zarejestrowanym podatnikiem i jaka jest jego historia. 

W rozmowie z infor.pl dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług Wojciech Śliż oraz jego zastępca Zbigniew Makowski z Ministerstwa Finansów przybliżyli nam nowe przepisy.

Jakie dane będzie zawierała baza white list?

Jak powiedział Zbigniew Makowski, będzie to lista scalająca to, co mamy obecnie, czyli możliwość sprawdzenia statusu podatników, listę wykreślonych i listę niezarejestrowanych podatników. Wszystko to zostanie scalone w jedną listę, uzupełnione o funkcjonalność sprawdzania podatników zarejestrowanych, dając ich pełną historię VAT-owską, czyli od kiedy są zarejestrowani, adres, nazwę, daty wykreśleń, przywróceń, w ten sposób podatnik sprawdzający swojego kontrahenta będzie miał pełną wiedzę o tym, co się z jego kontrahentem działo na przestrzeni czasu.

Od kiedy lista będzie dostępna? 

Od 1 września 2019 roku lista wejdzie w zakres możliwości sprawdzania i weryfikacji kontrahentów, natomiast od 1 stycznia 2020 roku dojdą obowiązki związane z płatnościami na rachunki ujawnione w tym wykazie.

Jakie korzyści oraz ułatwienia dla podatników wiążą się z powstaniem tej bazy?

Wojciech Śliż dyrektor departamentu potwierdził, iż podstawą systemu VAT-owskiego jest posiadanie właściwej bazy podatników. Najlepiej pokazuje to przykład, co się wydarzyło na przełomie lat 2016-2018, kiedy okazało się, że z bazy podatników zarejestrowanych ubyło prawie 300 tys. podatników. Okazało się, że te 300 tys. podatników nie powinno posiadać statusu podatnika VAT, z różnych przyczyn. Z punktu widzenia kontrahentów istotne jest, żeby mieć wiedzę, jakie były powody wykreślenia z listy podatników. Większość tych wykreśleń dotyczyła zawieszenia działalności i dość istotna jest informacja o tym, że z jakichś twardych powodów, problemów z podatkami ktoś został historycznie wyrejestrowany i stara się zostać kontrahentem innego podatnika. 

Czy korzystanie z danych podatników VAT zawartych w bazie, w tym rachunku bankowego podatnika, zapewnia bezpieczeństwo przedsiębiorcom?

Tak, z pewnością w istotny sposób zapewnia. Chodzi o sprawdzenie, które będzie można wykonać bardzo prosto i które czasami może przynieść zaskakujące i nieoczekiwane odkrycia. W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie miał jeszcze czas, by zastanowić się nad dokonaniem płatności.

Jak często dane w bazie będą aktualizowane?

Baza będzie aktualizowana codziennie.

0 Comments: